Reisdag naar Vang Vieng

13 januari 2023 - Vang Vieng, Laos

Dag 8,

Vanochtend werden we na het ontbijt met een grote open “golfkar” naar het busstation gebracht omdat touringcarbussen het centrum van Luang Prebang niet in mogen. Aldaar aangekomen stond de bus met chauffeur en onze nieuwe gids, genaamd Sai,voor onze resterende tijd in Laos klaar. Om 07.30u reden we de stad uit richting Vang Vieng. Een tocht van 9 uur, maar door omstandigheden heeft de rit 11 uur geduurd. Hierover later in het verslag.

Onderweg zagen we een trouwceremonie. Volgens Sai konden we gerust een kijkje nemen. We werden hartelijk begroet door het bruidspaar. We kregen een wit wollen koordje die we bij de bruid om de pols mochten knopen. Daarbij hoort dan een gift in de vorm van wat geld!

Tussen de middag geluncht bij een authentiek simpel restaurantje.

Daarna weer op weg. Het was een schitterende route die we reden.: veel groen, bergen, maar oh… wat een slechte weg. Diepe gaten, grint, kuilen. Alleen maar gehobbel, snelheid gemiddeld 20 à 30 km per uur. Opeens moest de chauffeur een heel diep gat in de weg ontwijken en week uit naar links, maar toen viel de bus met 1 wiel in een ander gat en zat compleet vast met daarbij behoorlijke schade.

Met wat kunstgrepen lukte het hem uiteindelijk de bus weer op de weg te krijgen, zodat we verder onze weg konden vervolgen!

Tegen het einde van de rit hebben we nog een plaatselijke markt bezocht. Rond 18.30ukwamen we aan bij ons mooie hotel in Vang Vieng.

Vang Vieng ligt te midden van een karstgebergte en aan de oever van de Nam Song rivier. Vang Vieng was vroeger een echte backpackbestemming. De meeste rugzaktoeristen kwamen naar deze plek voor het “tuben”, een activiteit  waarbij men in een rubberen band met de stroom mee de rivier afdrijft. Hiermee verloren in 2011 alleen in Vang Vieng al 22 toeristen het leven. Sinds 2012 is dit door de overheid  aan banden gelegd (Ja, Frans, wij hebben dit daarom helaas niet gedaan😂)

On the roadMensjesHondjeKidsTrouwerijBlik in de keukenOmeletOn the roadOn the roadPechWhiskyLekkernijRat in de keukenZonsondergangDiner 3Diner 2Diner

1. Jurriane:
    13 januari 2023
    Wat een belevenissen allemaal. Ik geniet iedere dag van jullie verslagen. Zijn die kippenvoetjes lekker?
    Groeten ook van Greetje
  2. Ankie en Henri:
    13 januari 2023
    Het zijn genoeglijke verslagen om te lezen met mooie foto s alles met elkaar een hele belevenis. Geniet ze met elkaar
    vriendelijke groetjes Ankie en Henri
  3. Frans:
    13 januari 2023
    Mooi spannend verhaal. Je kunt beter een uurtje scheef staan met de bus dan verdrinken in de rivier❗️Op naar het volgende avontuur.
  4. Jan en Anneke:
    13 januari 2023
    Wat een avonturen!! Onvergetelijk!
    Nu na zo'n busreis heerlijk uitrusten en genieten in het hotel.
    Dank voor het verslag.
    Groet voor alle 3,