Vervolg Albanië & Noord-Macedonië ..

16 juli 2023 - Zwolle, Nederland

Update:  Beste lezers van ons blog, toch nog een onverwachte ontwikkeling. Twee 'nu' nog mysterieuze reizigers hebben ook besloten deze rondreis te gaan doen. De meeste lezers kennen het tweetal wel. Ik zeg nog even niets .. Jullie mogen vooralsnog lekker gissen!

Nog even wat info over Albanië nu ik toch een update deel hierboven. Ook omdat men vraagt, waarom gaan jullie in hemelsnaam naar Albanië? Nou het is je vast opgevallen dat je steeds vaker de mooiste foto's van Albanië voorbij ziet komen. Lang heeft het land afgezonderd van de buitenwereld geleefd en haar grenzen pas in de jaren '90 geopend. Met haar unieke taal, diverse keuken en gewoonten zie je de invloed van deze isolatie overal. Wie wil dan niet dat land gaan ontdekken? Hier onder alvast enkele wetenswaardigheden over Albanië! Misschien dat dat meer zegt ..

Wist je dat...

• Albanië letterlijk betekent 'Het land van de witte bergen'?
  • Albanië al haar energie uit stuwdammen haalt?  Op deze manier zijn er geen centrales nodig.
  • Ongeveer 70% van het berglandschap van   Albanië bergachtig is en het oosten moeilijk toegankelijk is hierdoor?
  • De hoogste top van het land de Korab is en deze 2.784 meter hoog is? De bergtop ligt in het Korabitgebergte op het drielandenpunt met Kosovo en Macedonië.
  • In Albanië 'nee' schudden ja betekent en 'ja' schudden nee betekent?
  • De Albanese taal een van de oudste talen ter wereld is?
  • Moeder Teresa geboren is in Albanië en een wereldberoemde katholieke zuster werd? Door haar Albanese afkomst is ze enorm populair onder de Albanezen.
  • Er geen McDonald’s restaurants zijn te vinden in Albanië!
  • Er ruim 3 miljoen mensen in Albanië wonen, waarvan ruim 420.000 in de hoofdstad Tirana?
  • Meer dan de helft van de Albanese bevolking in de landbouw werkt? Hierdoor is deze bedrijfstak goed voor meer dan de helft van het bruto nationaal product van Albanië.
  • Toerisme nog vrij onontwikkeld is, maar het land toeristen wel veel te bieden heeft?
  • Albanië een aantal prachtige stranden heeft liggen aan de Adriatische Zee, die nog helemaal niet toeristisch zijn?
  • Er in Durrës en Shkodra nog vele overblijfselen zijn te vinden uit de vorige eeuwen en het tevens een van de oudste steden van Europa zijn?
  • De keuken van Albanië sterk wordt beïnvloed door de Turkse en de Griekse? Zo vind je overal baklava en zijn ook feta en olijven erg populair.
  • Bijna 70 procent soennitisch-islamitisch is? Slechts 10 procent van de bevolking is katholiek en 20 procent hoort bij de Grieks-orthodoxe Kerk.
  • De stad Berat samen met het historisch centrum van de zuidelijker gelegen stad Gjirokastër is opgenomen op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO?

Dit was het voor nu,

Gegroet ..

1. Henk:
    16 juli 2023
    Wij zijn heel nieuwsgierig geworden. We laten ons positief verrassen.
  2. Henry blankvoort:
    16 juli 2023
    Haha .. trommel trommel ,,
  3. Jan en Anneke:
    17 juli 2023
    Wat een geweldige informatie. Dat wordt weer een onvergetelijke reis.
    Vriendelijke groet. Jan en Anneke
  4. Marjo:
    Geen McDonald's?!?! 😳
  5. Ankie en Henri:
    17 juli 2023
    Albanie lijkt ons prachtig en zeker om toch ook maar op ons lijstje te zetten.
    Geniet er van en veel plezier .
    vr gr Ankie en Henri