The killing fields & S21

22 januari 2023 - Phnom Penh, Cambodja

Dag 17,

Vandaag staat een bezoek aan “The Killing Fields” en  het “Tuol Sleng Museum (S21), ook wel Genocide Museum genoemd, op het programma.

Ter voorbereiding van ons bezoek aan “The Killing Fields” hebben we thuis de film “First they killed my father “ gekeken. Deze film geeft een heel goed beeld van de overheersing van de Rode Kmher van 1975-1979. Toen we daar liepen kreeg ik flashbacks van deze beelden.

Choeung Ek, ook wel de “Killing Fields”of “velden des doods”geheten, is een agrarisch gebied, zo’n 14 km ten zuiden van Phnom Penh in een boomgaard. Gevangenen van onder andere de Tuol Sleng gevangenis werden hier naar toe gebracht en vermoord. Iedereen was geboeid en geblinddoekt.

Ook op andere locaties waren er zulke “fields”. Gezamenlijk werden er meer dan een miljoen mensen gedood en begraven in massagraven door het Rode Khmer-regime.

Toch wel stil en erg onder de indruk van zoveel ellende stapten we in de tuktuk op weg naarder Tuol Sleng Genocidemuseum.

Na een ritje van zo’n 40 minuten kwamen we aan bij het Tuol-Slengmuseum. Het museum is gevestigd in een oude school die door de Rode Khmer, onder bewind van Pol Pot, werd omgebouwd tot de beruchte “gevangenis S-21” en waar duizenden gevangenen werden ondervraagd, gemarteld en vermoord.

Je wordt er echt stil van om te zien hoe mens onvriendelijk en wreed de gewone burgers door de Rode Khmer onderdrukt en mishandeld werden. In deze gevangenis zijn 18133 mensen om het leven gebracht. Slechts 7 personen hebben deze hel overleefd.

Tussen de middag met ons drieën geluncht in de stad. Daarna zijn we op pad gegaan voor een bezoek aan het Koninklijk Paleis. Echt een schitterend complex.

Het paleis is nog niet zo oud. Tot het begin van de 15e eeuw was het hart van het Khmer rijk gevestigd in Angkor. In 1434 werd de hoofdstad naar het hedendaagse Phnom Penh verplaatst, maar 60 jaar later werd de hoofdstad al weer verplaatst. Dit maal naar Basan en even weer later naar Oudong, 40 kilometer afstand van Phnom Penh. Hier zou de hoofdstad voor de komende 250 jaar gevestigd zijn. In 1865 verplaatste koning Norodom de hoofdstad naar Phnom Penh en liet er in 1866 het Koninklijk paleis en de zilveren pagode bouwen.

Het was vandaag erg heet in de stad. Ook waren er veel mensen op straat: zondag en viering van het Chinese Nieuwjaar. Al met al een indrukwekkende dag!

Nu tijd voor ontspanning: Henk en Henry zitten nu op super sport 3 naar de wedstrijd Feyenoord-Ajax te kijken!!!

Morgen reizen we verder naar Siem Reap, bekend om de Angkor Wat!!

grt,

Henry, Henk en Anneke

Killing fieldsKilling fields

Killing fieldsKilling fieldsKilling fields0983AD2D-B733-4960-BC81-7E1F5A7B042F

S21S21

S21S21S21S21S21S21S21S21Koninklijk paleisKoninklijk paleisKoninklijk paleisKoninklijk paleisKoninklijk paleisKoninklijk paleisKoninklijk paleis

1. Marjo:
    22 januari 2023
    Wat een tegenstellingen op 1 dag! De gruwelen van de Rode Khmer en de grootsheid van het paleis en de viering van het Chinese Nieuwjaar! Moet een achtbaan van indrukken en emoties zijn geweest.
  2. Jan en Anneke:
    22 januari 2023
    Wat een indrukwekkende dag. Wat kunnen mensen wreed zijn, ongelofelijk!!
    Wat leuk dat je zo ver weg toch zo'n belangrijke voetbalwedstrijd kunt zien!!
    Dank voor weer een prachtig verslag, nog genieten de laatste dagen.
    Vriendelijke groet voor alle 3,
    Jan en Anneke